FAQ EnergyZero

Administratie

Direct zelf regelen

Waar kan ik mijn wachtwoord aanmaken voor EemnesEnergie?

Zodra jouw aanmelding bij ons binnenkomt ontvang je van ons een e-mail om je wachtwoord in te stellen. Heb je deze niet ontvangen of ben je je wachtwoord vergeten? Geen probleem. Vul je e-mailadres hier in, dan sturen we je een mail om je wachtwoord (opnieuw) in te stellen. Zodra je wachtwoord gewijzigd is, kun je direct inloggen. Je e-mailadres is ook je gebruikersnaam.

Waar kan ik mijn telefoonnummer aanpassen?

Om je telefoonnummer aan te passen kun je inloggen in Jouw persoonlijke mijnomgeving . Kies in het keuzemenu aan de linkerkant voor ‘Instellingen’, klik vervolgens op ‘Wijzigen’ en daarna op ‘E-mailadres/Telefoonnummer’.

Kan ik mijn maandbedrag aanpassen?

Verbruik je meer of juist minder energie dan je vooraf had ingeschat? Dan kun je je maandbedrag aanpassen, zodat je aan het eind van het jaar niet onverhoopt een flinke eindrekening krijgt of juist maandelijks via je maandfactuur een onnodig hoog voorschot betaalt. Wij helpen je daarbij, je krijgt elke maand een overzicht van je werkelijke verbruik en elke drie maanden een e-mail voor een check of je maandbedrag nog klopt.

Als je we je minimaal drie maanden energie hebben geleverd, dan kun je via Jouw persoonlijke mijnomgeving je maandbedrag herberekenen. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ druk vervolgens op ‘Gegevens wijzigen’ en kies voor ‘Maandbedrag’ of gebruik de link uit de e-mail. Wij berekenen je maandbedrag opnieuw op basis van jouw werkelijke verbruik, het al betaalde voorschot en het aantal resterende maanden tot je jaarrekening.

We doen ons best een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van je verbruik te maken. Denk je dat we toch iets te hoog of te laag zitten? Neem dan hier contact op met onze klantenservice. Samen kunnen we het maandbedrag dan zo goed mogelijk afstemmen op jouw persoonlijke situatie.

Geef je de wijzigingen voor de 22e aan ons door? Dan is dit de 23e van dezelfde maand al terug te zien op je nieuwe maandfactuur.

Kan ik mijn factuuradres aanpassen?

Je kan heel gemakkelijk je factuuradres aanpassen. Log in op Jouw persoonlijke mijnomgeving . Kies is het keuzemenu aan de linkerkant voor ‘Instellingen’, druk vervolgens op ‘Wijzigen’ en daarna op ‘Factuuradres aanpassen’.

Waar kan ik mijn e-mailadres aanpassen?

Je kan heel gemakkelijk je e-mailadres aanpassen. Log in op Jouw persoonlijke mijnomgeving . Kies is het keuzemenu aan de linkerkant voor ‘Instellingen’, druk vervolgens op ‘Wijzigen’ en daarna op ‘Contactgegevens’. Let op: Je e-mailadres is ook je gebruikersnaam. Na het wijzigen is daarom je nieuwe e-mailadres automatisch ook je nieuwe gebruikersnaam.

Betaling of factuur

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Lukt het niet om jouw openstaande factuur in één keer of op tijd te betalen? Dan kijken wij graag samen met jou naar een oplossing. Neem dan hier contact op met onze klantenservice via helpdesk@eemnesenergie.nl voor de mogelijkheden en voorwaarden van een betalingsregeling.

Waar vind ik mijn betalingen of facturen terug?

Alle facturen zijn terug te vinden in Jouw persoonlijke mijnomgeving , onder het menu-item ‘Facturen’. Het is mogelijk om ze als PDF-document te downloaden. Je ziet ook of een nota is betaald. Meteen betalen? Klik dan op de factuur om de betaling te voldoen via iDEAL. Heb je ons toestemming gegeven om een nota te innen via automatische incasso? Dan wordt de maandfactuur rond de 25e van de maand geïnd. Als de automatische incasso is mislukt, kun je deze handmatig (via iDEAL) betalen. Er zal nooit een tweede poging van automatische incasso voor één nota plaatsvinden.

Kan ik mijn betaalmethode wijzigen?

Het is mogelijk om je betaalmethode te wijzigen. Hoe je dat doet verschilt voor het wijzigen van een handmatige overschrijving naar automatische incasso of juist vice versa.

Naar automatische incasso

Betaal jij tot nu toe handmatig met iDEAL, maar wil je graag dat wij de nota’s innen via automatische incasso? Dat mogen we alleen doen als je daar toestemming voor geeft. Voorheen ging dat via een machtigingsformulier, maar tegenwoordig kan dat via een zogenaamd ‘e-mandate’. Stuur hier de klantenservice een verzoek tot automatische incasso. Je ontvangt van ons dan een link waarbij je via iDEAL veilig en snel toestemming kunt geven.

Het is ook nog steeds mogelijk om een volledig ingevuld incasso-machtigingsformulier op te sturen. Houd wel rekening met een langere verwerkingstijd.

Naar handmatig met iDEAL

Wil jij stoppen met automatische incasso? Stuur hier de klantenservice een verzoek voor handmatig betalen met iDEAL. We zullen de automatische incasso dan stopzetten.

Waar kan ik mijn IBAN-nummer en incassomachtiging wijzigen?

Handmatige betalingen (iDEAL)

Je ontvangt van ons elke maand een factuur met iDEAL-link. Deze kun je vanaf elke rekening betalen. Uitbetaling van de jaar- of eindrekening doen we op het ons bekende IBAN-rekeningnummer. Om dit te wijzigen neem je hier contact op met de klantenservice.

Automatische betalingen (automatische incasso)

Wanneer jij maandelijks met automatisch incasso betaalt, ontvangen wij voor een IBAN-rekeningwijziging graag een nieuwe incassomachtiging. Dit kan op twee manieren:

Stuur hier de klantenservice een verzoek tot een (nieuwe) automatische incasso. Je ontvangt van ons dan een link waarbij je via iDEAL veilig en snel toestemming kunt geven voor automatische incasso vanaf je nieuwe IBAN-rekeningnummer.

Het is ook nog steeds mogelijk om een volledig ingevuld incassomachtigingsformulier op te sturen. Houd wel rekening met een langere verwerkingstijd.

Wanneer ontvang ik de eerste factuur?

Je betaalt via je maandfactuur een maandbedrag als voorschot voor de komende maand. Wij sturen twee weken voor we starten met leveren van energie een eerste factuurmail met een iDEAL-betaallink. Deze nota dien je handmatig over te schrijven of via iDEAL te voldoen, óók als je gekozen hebt voor betaling via automatische incasso.

Hierna ontvang je volgende maandfacturen op de 23e van iedere maand en deze nota’s zullen rond de 25e  van elke kalendermaand geïncasseerd worden. Heb jij gekozen voor handmatig betalen met iDEAL, dan ontvang je iedere 23e van de maand een factuurmail met een persoonlijke betaallink. De betaaltermijn voor handmatig betalen is 10 dagen.

Overige wijzigingen in gegevens doorgeven

Waar kan ik mijn verhuizing doorgeven?

Ga je verhuizen? Neem dan hier contact op met de klantenservice om een nieuw energiecontract af te sluiten voor je nieuwe adres. Geef ons de datum door waarop je je oude woning verlaat. Dan kunnen we je energiecontract op je oude adres op de juiste datum beëindigen.

Overstappen

Alle mogelijkheden

Is overstappen naar EemnesEnergie moeilijk?

Nee! Overstappen is heel eenvoudig. Jij vult je gegevens in, we vragen je om de eerste maandfactuur te voldoen en wij regelen stap voor stap je de gehele overstap, inclusief het opzeggen van je oude contract. Let op: Bij een verhuizing moet je zelf je oude contract bij je huidige energieleverancier opzeggen.

Hoe weet ik dat mijn overstap naar EemnesEnergie is geregeld?

Je ontvangt eerst een welkomstmail met het verzoek om je wachtwoord in te stellen voor Jouw persoonlijke mijnomgeving. Daarna bevestigen we je energiecontract en sturen het via e-mail naar je toe. Als je de eerste maandfactuur hebt voldaan, starten we op de afgesproken datum met leveren van energie. Ook hiervan ontvang je een bevestiging via e-mail.

Betaal ik extra als ik overstap?

Wij brengen geen extra kosten in rekening als je naar EemnesEnergie overstapt. Let op: heb je nu een vast energiecontract bij je huidige energieleverancier en zeg je dat contract voor de einddatum op, dan kan die leverancier een opzegboete in rekening brengen. EemnesEnergie kan niet controleren of de einddatum van een contract bij een andere leverancier klopt. Controleer dit dus goed en voorkom extra kosten.

Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?

Je wisselt van energieleverancier op hetzelfde adres

Nee, wij zeggen jouw oude energiecontract op. Wij zorgen er dus voor dat op de startdatum van jouw energiecontract de overstap van je oude energieleverancier naar ons is geregeld. Let op: wij kunnen niet zien wanneer jouw oude contract bij je huidige energieleverancier afloopt. Controleer zelf de juiste datum, zo voorkom je een opzegboete.

Je gaat verhuizen

Ga je verhuizen en vraag je een energiecontract aan voor je nieuwe adres? In dat geval moet je zelf het oude contract opzeggen bij je huidige energieleverancier.

Ik ga gasvrij wonen. Hoe kan ik mijn gas-aansluiting opzeggen?

Ga je gasvrij wonen en wil je jouw gas-aansluiting (contract) opzeggen? Dat kan! Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl.

De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van uw gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij jou in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet via www.mijnaansluiting.nl en laat ons daarna weten per welke datum jouw gasaansluiting wordt afgesloten door de netbeheerder. Dan passen wij je energiecontract en maandbedrag aan.

Spoedaansluiting

Alle mogelijkheden

Spoedaansluiting

Ga je verhuizen naar een adres zonder lopend energiecontract en wil je daarom zo snel mogelijk je energie geregeld hebben? Dan kunnen wij de energielevering binnen één werkdag starten! Neem na het afsluiten van het energiecontract op de website hier contact op met de klantenservice. Stuur via het formulier alvast de volgende gegevens mee om het snel te laten verlopen:

  • Naam
  • Adres
  • Startdatum (sleuteloverdrachtdag)
  • Waar mogelijk ook de opgenomen meterstanden

We zullen je vragen om een kopie van je huur- of koopovereenkomst. Ook moet je schriftelijk bevestigen dat je afziet van de wettelijke 14 dagen bedenktijd. Na ontvangst van betaling van de eerste maandfactuur zullen we direct starten met de levering.

Energiecontract

Inzien

Wat is de looptijd van mijn energiecontract

Je contract bij EemnesEnergie is maandelijks opzegbaar. Je zit dus geen jaar of langer aan ons vast, zoals bij veel andere energieleveranciers. We hanteren één maand opzegtermijn.

Waar vind ik de leveringsvoorwaarden?

Die vind je hier.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Die vind je hier.

Waar vind ik het privacy statement?

Die vind je hier.

Wijzigen

Kan ik mijn aanvraag voor een energiecontract annuleren?

Zijn we nog niet gestart met energie leveren en wil je je energiecontract annuleren? Dat kan. Neem hiervoor hier contact op met de klantenservice. Zodra wij je annulering hebben verwerkt, sturen we je een e-mail om dit te bevestigen. Overigens is EemnesEnergie altijd maandelijks kosteloos opzegbaar, ook als we je al wel energie leveren.

Waar kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Je kunt je energiecontract bij ons opzeggen door eerst ons modelformulier in te vullen. Stuur daarna je opzegverzoek met het ingevulde modelformulier hier naar de klantenservice. Zodra wij je opzegging verwerkt hebben sturen we je een e-mail om dit te bevestigen.

Is er een opzegboete bij EemnesEnergie?

Nee. Ons energiecontract is maandelijks opzegbaar, zonder dat daar extra kosten voor in rekening worden gebracht. Je zult dus nooit een opzegboete krijgen.

Jaar- of eindrekening

Jaarrekening

Wat is een jaarrekening?

Na elke twaalf maanden van energielevering ontvang jij een jaarrekening. De meterstanden in de jaarrekening zijn automatisch opgehaald uit jouw slimme energiemeter. Je hoeft dus niet zelf de meterstanden op te nemen en aan ons door te geven. In de jaarrekening staat de verrekening van alle betaalde maandfacturen die je aan ons betaald hebt en je werkelijke energiekosten van de afgelopen twaalf maanden.

Geld terugkrijgen

Zijn je totale energiekosten in een jaar lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan is er sprake van een besparing en ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.

Geld bijbetalen

Zijn je totale energiekosten in een jaar hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. We sturen je iedere drie maanden per mail een herinnering.

Wanneer krijg ik een jaarrekening?

Je ontvangt je jaarrekening altijd binnen 6 tot 8 weken nadat wij jou een jaar energie hebben geleverd. Zo weten we zeker dat al je betalingen en verbruiksgegevens volledig verwerkt zijn.

Waar kan ik mijn jaarrekening vinden?

Je ontvangt de jaarrekening van ons per e-mail. Je kunt de jaarrekening ook terugvinden in Jouw persoonlijke mijnomgeving  onder ‘Facturen’. Hier vind je naast de maandfacturen ook de jaar- en eindrekening(en).

Hoe voorkom ik dat bij moet betalen bij mijn jaarrekening?

We helpen jou op drie manieren om dit te voorkomen. Ten eerste controleren we bij je aanvraag het verwachte energieverbruik op jouw adres om je maandbedrag meteen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Ten tweede bieden we je daarna altijd inzicht in je werkelijke verbruik en kosten ten opzichte van je maandbedrag. Dit doen we via Jouw persoonlijke mijnomgeving . Ten derde ontvang je elke drie maanden een e-mail van ons met een herinnering om te controleren of je maandbedrag nog klopt. Als je dan bijv. ziet dat je meer energie bent gaan verbruiken, dan kun je direct je maandbedrag aanpassen. Zo voorkomen we dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen.

Eindrekening

Wat is een eindrekening?

Een eindrekening lijkt op een jaarrekening, maar krijg je alleen als je je energiecontract bij ons hebt opgezegd. In de eindrekening staan de kosten weergegeven voor de energie die je hebt verbruikt. Zijn deze kosten lager dan het totaal van alle maandfacturen die je hebt betaald, dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen uit te betalen. Zijn deze kosten hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt, dan moet je het verschil bijbetalen. Bij een machtiging voor automatische incasso wordt dit verschil automatisch afgeschreven. Betaal je de facturen handmatig, dan ontvang je van ons een iDEAL-betaallink.

Wanneer krijg ik een eindrekening?

Je ontvangt de eindrekening per e-mail binnen 5 tot 6 weken nadat de energielevering is beëindigd. Zo weten we zeker dat alle betalingen en verbruiksgegevens volledig verwerkt zijn.

Waar kan ik mijn eindrekening vinden?

Je ontvangt je eindrekening per e-mail. Je kunt de eindrekening ook terugvinden in Jouw persoonlijke mijnomgeving  onder ‘Facturen’. Hier vind je naast de maandfacturen ook de jaar- en eindrekening(en).

Slimme meter

Vragen

Wat is een slimme meter?

Een slimme energiemeter houdt niet alleen bij hoeveel gas of elektriciteit je hebt gebruikt, maar ook wanneer. Daarnaast geeft een slimme meter de meterstanden automatisch door aan je energieleverancier. Je hoeft dus niet meer zelf de meterstanden op te nemen en door te geven.

Waarom heb ik een slimme meter nodig voor EemnesEnergie?

Bij EemnesEnergie werken we met een dynamisch tarief. Je energietarief kan op het ene moment van de dag lager zijn dan op het andere moment. Daarom moeten we niet alleen weten hoeveel stroom en gas je verbruikt, maar ook wanneer je dit verbruikt. Zo kunnen we jou de eerlijkste prijs voor energie rekenen.

Ik heb geen slimme meter, maar wil wel EemnesEnergie

Regionale netbeheerders en nutbedrijven zijn bezig om alle Nederlandse huishoudens te voorzien van slimme energiemeters. Het merendeel van de huizen is hier ondertussen al mee uitgerust, maar nog niet allemaal. Heb jij nog geen slimme energiemeter en wil je deze versneld aanvragen? Dat kan via EemnesEnergie. Je betaalt daarvoor eenmalige kosten van € 72,60. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld en is voor iedereen en bij elke netbeheerder gelijk. Wij regelen de aanvraag met je regionale netbeheerder, die vervolgens met jou een afspraak plant voor de vervanging van de meters.

Mijn slimme meter geeft de melding ‘administratief UIT’

Als je slimme meter deze melding geeft, dan zijn de slimme functionaliteiten uitgeschakeld. Je slimme meter functioneert dan als een ouderwetse energiemeter, die enkel bijhoudt wat je verbruik is en de meterstanden niet automatisch doorgeeft aan de energiemaatschappij. Je regionale netbeheerder kan de slimme meter weer ‘AAN’ zetten.

Worden mijn gegevens doorgegeven of verkocht?

Absoluut niet. Alleen jij, je regionale netbeheerder en je huidige energieleverancier kunnen de gegevens die uit je slimme meter komen inzien. Deze gegevens worden nooit gedeeld met andere partijen.

Meterstanden

Vragen

Waar kan ik mijn meterstanden doorgeven?

Simpel: nergens! Voor EemnesEnergie heb je een slimme energiemeter nodig en die geeft alle meterstanden automatisch aan ons door. Daar hoef je zelf dus niets voor te doen. Wel zo makkelijk.

Opbouw van prijzen, tarieven en kosten

Vragen

Hoe wordt mijn maandbedrag berekend?

Op basis van het ingevulde of geschatte jaarverbruik rekenen wij uit wat je maandbedrag gaat worden. Wil je weten hoe dit is opgebouwd? Klik dan tijdens je aanmelding op “Prijsopbouw”. Leveren wij je al energie? Dan is de prijsopbouw in jouw energiecontract terug te vinden op de allerlaatste pagina of op je maandfactuur.

Het maandbedrag is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Door dit voorschotbedrag voorkomen we dat je iedere maand een ander bedrag op je maandfactuur krijgt. De werkelijke verbruikskosten kunnen namelijk flink verschillen tussen zomer en winter.

Wat is het verschil tussen het maandbedrag en de jaar- of eindrekening?

Het maandbedrag is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Na elke twaalf maanden van energielevering ontvang jij een jaarrekening op basis van die werkelijke energiekosten. Een eindrekening lijkt op een jaarrekening, maar krijg je alleen als je je energiecontract bij ons hebt opgezegd.

Zijn de kosten op je jaar- of eindrekening voor de energie die je hebt verbruikt lager dan het totaal van alle facturen van de maandbedragen die je al aan ons hebt betaald, dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen altijd binnen 10 werkdagen uit te betalen als jij geld van ons ontvangt. Zijn deze kosten hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je al aan ons hebt betaalt, dan vragen wij je bij te betalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Als je altijd handmatig betaalt, ontvang je een factuur met iDEAL-link.

Via Jouw persoonlijke mijnomgeving kun je zien hoeveel je werkelijk verbruikt hebt ten opzichte van het bedrag dat je betaald hebt met de maandfacturen.

Waar vind ik hoe mijn energieprijs of -tarief is opgebouwd?

In jouw energiecontract en in elke maandfactuur staat op de laatste pagina de prijsopbouw uitgebreid weergegeven. Je energieprijs bestaat uit meerdere onderdelen. Niet alleen de kosten van een kWh stroom of m3 gas, maar ook belastingen en netbeheerkosten. Deze laten wij zien in de prijsopbouw.

Wat zijn netbeheerkosten?

Dit zijn kosten voor je regionale netbeheerder. Zij onderhouden het energienet, zorgen ervoor dat de stroom en gas bij jou huis komen en dat je energiemeter werkt. Voor het gemak is er wettelijk vastgelegd dat deze netbeheerkosten worden geïnd door je energieleverancier.

Inzicht in verbruik, prijzen en kosten via Jouw persoonlijke mijnomgeving

Vragen

Het lukt mij niet om in te loggen op Jouw persoonlijke mijnomgeving

Dat is vervelend! We hebben een aantal eenvoudige punten op een rijtje gezet die je kunt controleren. Meestal is het probleem daarmee verholpen. Zo niet, dan gaan we samen met jou op zoek naar de oplossing.

1. Controleer of er een VPN-verbinding aan staat

Ben je aan het werk via een VPN-verbinding of heb je privé een VPN-verbinding ingeschakeld? Dan kan het zijn dat Jouw persoonlijke mijnomgeving niet goed werkt. Probeer het opnieuw als je de VPN-verbinding hebt uitgezet.

2. Controleer of er een firewall aan staat

Heb je, bijvoorbeeld voor werk, een firewall ingeschakeld? Dan kan het zijn dat Jouw persoonlijke mijnomgeving niet goed werkt. Probeer het opnieuw als je de firewall hebt uitgezet.

3. Controleer of je het juiste e-mailadres hebt doorgegeven

Je e-mailadres is ook je gebruikersnaam voor Jouw persoonlijke mijnomgeving . Controleer of je probeert in te loggen met hetzelfde e-mailadres dat je ons hebt doorgegeven. Dit e-mailadres is terug te vinden op de eerste pagina van jouw energiecontract. Misschien probeer je in te loggen met een verkeerd e-mailadres of heb je een tikfout gemaakt bij het doorgeven van je e-mailadres. Neem in dat laatste geval hier contact op met de klantenservice.

4. Wachtwoord (opnieuw) instellen

In de allereerste e-mail die je van ons hebt gekregen hebben we je gevraagd om je wachtwoord in te stellen. Heb jij dit al gedaan? Dan kan je gebruik maken van de ‘wachtwoord vergeten’-functie. Je krijgt dan via e-mail een link om een nieuw wachtwoord in te stellen.

5. Een andere browserprogramma gebruiken

Iedereen heeft een favoriete internetbrowser. Jouw persoonlijke mijnomgeving werkt het beste met Google Chrome, Safari of Firefox. Microsoft Edge en Internet Explorer werken helaas niet optimaal.

6. Geschiedenis en cookies verwijderen

Soms slaat je browserprogramma zogenoemde ‘cookies’ op waardoor je niet kan inloggen op Jouw persoonlijke mijnomgeving. Via de instellingenknop van jouw browser-programma kun je je browsegeschiedenis inclusief ‘cookies’ verwijderen. Probeer het hierna opnieuw in te loggen.

Niet gelukt? Neem contact met ons op

Is het alsnog niet gelukt om in te loggen op Jouw persoonlijke mijnomgeving ? Neem dan hier contact op via de klantenservice. We helpen je graag verder.

Waar kan ik mijn energieverbruik en -kosten inzien?

Via Jouw persoonlijke mijnomgeving  krijg je eenvoudig en duidelijk inzicht in je energieverbruik en de daarbij behorende kosten. Je kunt per uur zien hoeveel energie je verbruikt hebt en wat op dat moment de kosten zijn geweest.

Waarom is het overzicht van mijn energieverbruik en -kosten niet actueel?

De meterstanden ontvangen wij van je regionale netbeheerder. Hier zit altijd een vertraging in van één of enkele dagen. Als je tot langer dan een week terug geen inzicht hebt in je energieverbruik en -kosten, neem dan hier contact op met de klantenservice. Vermeld daarbij tot welke datum je wél het verbruik kunt inzien.

Waar kan ik van tevoren de prijs van stroom (per uur) en van gas (per dag) zien?

Wij leveren je energie voor de kostprijs. Dit is de uurprijs van een kWh elektriciteit en de dagprijs van een m3 gas op de groothandelsmarkt, waar alle energieleveranciers hun stroom en gas inkopen. Je kan hier altijd een dag van tevoren zien wat stroom en gas de volgende dag kosten. In Jouw persoonlijke mijnomgeving  kun je ook een link vinden naar de prijzen voor de volgende dag.

Wat betekent ‘Besparing’ in Jouw persoonlijke mijnomgeving ?

Als je in Jouw persoonlijke mijnomgeving  kiest voor ‘Besparing’, dan kun je in de grafiek per maand zien wat je werkelijke energiekosten waren en wat je verwachte energiekosten waren/zien. Als je werkelijke energiekosten lager waren, dan heb je een besparing en dat is het doel natuurlijk!

Hoe berekenen jullie mijn ‘Verwachte kosten’ in Jouw persoonlijke mijnomgeving?

Dit berekenen we op basis van jouw maandbedrag. Dit is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Jouw maandbedrag verdelen we over de seizoenen op basis van verbruiksgegevens op jouw adres uit het verleden. In de winter wordt er immers gemiddeld (veel) meer energie verbruikt dan in de zomer, vooral voor de verwarming van onze huizen. Op deze manier proberen wij jouw verwachte kosten zo nauwkeurig mogelijk in te schatten.

Geld terugkrijgen

Zijn je totale energiekosten in een jaar lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan is er sprake van een besparing en ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.

Geld bijbetalen

Zijn je totale energiekosten in een jaar hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. We sturen je iedere drie maanden per mail een herinnering.

Voor aanmelding

Vragen

Hoe kunnen jullie energie leveren voor de kostprijs?

Wij leveren je energie voor de kostprijs, de prijs waarvoor wij als energieleverancier de energie inkopen op de groothandelsmarkt. Die is voor alle energieleveranciers gelijk. Voor elektriciteit is dat een uurprijs per kWh, bij gas een dagprijs per m3. EemnesEnergie berekent geen winstopslag bovenop deze kostprijs. We verdienen dus niet meer als jij meer energie verbruikt en berekenen daarnaast geen onnodige opslagen.

De prijs van stroom is bij EemnesEnergie elk uur anders. Hoe werkt dat precies?

Wij leveren je energie tegen kostprijs, de prijzen waarvoor wij als energieleverancier de energie inkopen op de groothandelsmarkt. Voor elektriciteit is dat een uurprijs, bij gas een dagprijs. Dit dynamische tarief is meestal flink voordeliger dan het vaste tarief van veel andere energieleveranciers. Lees er hier meer over.

Moet ik opletten wanneer ik stroom verbruik?

Nee, dat hoeft niet. Zelfs als je energie blijft verbruiken zoals je dat nu ook doet, ben je met EemnesEnergie meestal flink voordeliger uit dan met andere energieleveranciers. Het kan natuurlijk wél een prikkel zijn om grootverbruikers, zoals een wasmachine, wasdroger of vaatwasser te gebruiken wanneer de energie goedkoper is. Daarnaast kun je veel besparen door een elektrische auto slim te laden, op momenten dat de prijs voor elektriciteit laag is.

Is jullie stroom en gas (echt) groen?

Wij leveren 100% Nederlandse stroom uit wind en zon. Echte groene stroom dus, opgewekt in eigen land. In ons stroometiket zie je terug dat we met Garanties van Oorsprong (GvO’s) garanderen dat al jouw stroom duurzaam wordt opgewekt in Nederland.

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om op grote schaal biogas te leveren. Daarom compenseren we alle CO2-uitstoot van het gas dat je verbruikt.